44409887104611657576.png

 

. پیش از ظهور زردشت این لفظ بر پروردگاران قدیم آریایی مشترک بین اجداد قدیم مردم ایران و هند اطلاق میشد اما پس از جدایی ایرانیان از هندوان پروردگاران مشترک قدیم یعنی دیوها که مورد پرستش هندوان بودند نزد ایرانیان گمراه کنندگان و شیاطین خوانده شدند. در آیین زردشت تعداد دیوها بسیار است (دیو مرگ ، دیو خشم ، دیو تاریکی و غیره ) ولی از آن جمله هفت دیو (از جمله اهریمن ) اهمیت بیشتر دارند و در مقابل هفت تن امشاسپندان هستند

 

|| به عقیده ٔ بعضی از ایرانیان نام خدا یا رب النوع است . (التدوین ). نزد برهمنهای هند اسم رب النوع عقل و رب النوع رحمت است . (التدوین ). نام یکی از ارباب انواعی بود که تمام قوم آریا آن را می پرستیدند و هم اکنون هندوها معتقد برب النوعی هستند که آن را در آسمان میدانند و خدای اکبر می خوانند و نام آن معبود خیالی دیواناست . (التدوین ). || در آیین زردشتی ، هر یک از پروردگاران باطل یا شیاطین که در حقیقت تجسم شر و گناه محسوب میشده اند. پیش از ظهور زردشت این لفظ بر پروردگاران قدیم آریایی مشترک بین اجداد قدیم مردم ایران و هند اطلاق میشد اما پس از جدایی ایرانیان از هندوان پروردگاران مشترک قدیم یعنی دیوها که مورد پرستش هندوان بودند نزد ایرانیان گمراه کنندگان و شیاطین خوانده شدند. در آیین زردشت تعداد دیوها بسیار است (دیو مرگ ، دیو خشم ، دیو تاریکی و غیره ) ولی از آن جمله هفت دیو (از جمله اهریمن ) اهمیت بیشتر دارند و در مقابل هفت تن امشاسپندان هستند

 ایرانیان (قدیم ) مردان دلیر و شجاعان و کدخدا را دیو می خواندند و در مقام مدح و ستایش مازندرانیها را دیو میگفتند و اهالی سایر ممالک ایران از این کلمه قصد نکوهش داشتند. (از التدوین ). کنایه از مردم پهلوان و دلیر و شجاع . (برهان ). دلیر و دلاور. (ناظم الاطباء). اشخاصی را که در زمان خود قویتر از امثال و اقران بوده اند و مطیع حکام نمی شدند دیو می گفتند و این نام رامایه ٔ فخر و بزرگواری اثبات شجاعت خود می شمردند. (انجمن آرا) (از آنندراج ) 

مناجات نامه

مناجات نامه

چون رخت ببندد زسَما فوج سیاهی


از نور به "سنگر "چو کند هجمه سپاهی
چون فرش کند در افق "چیر" پگاهی
از دور کنم بر وطنم نیم نگاهی
از این دل ریشم بکشم سوزه و آهی
که: الهی
تو پناهی
تو خالق و بر کون ومکان تو پادشاهی
از" حور" بخیزد همه شب ناله وآهی
این خلق وطن پیش تو دارد چه گناهی؟
نه نانی، نه آبی،نه سدی و نه راهی
الهی
تو گواهی
که زیر "حورا چشمه"
زبی آبی وخشکی همه خشکید
نماندست درختی، نه گیاهی
الهی
"حوری" تو بی غسل بماند
ماهی و دو ماهی وسه ماهی
الهی
گاه گاهی
گر کاوه آهنگری
ازقوم اهورا یی کُنَد همت پیشرفت
از طایفه ابلیس کَنَد
برسر راهش دوصد چاله وچاهی

الهی
تو گواهی
که بجز حب وطن نیست گناهی
من را تو ببخشا
مجبورم وناچارکنم چند مزاحی

الهی
گر وقت کنی گاه گاهی
بر"حور"بنما تو نیم نگاهی
مشکل شود حل اگر بخواهی

اطلاعیه

  توسط:احمد.حسن .قهرمان
از اینکه نویسندگان زحمتکش وبلاگ دوباره به صحنه آمده اند و تصمیم قاطع و راسخ گرفته اند تا وبلاگ را پررنگتر از گذشته جهت استفاده اهالی شریف حور وسایر شهروندان محترم به جریان اندازند خیلی خیلی خوشحالم.

تسلیت به خانواده های شهید ابراهیم اجلالی

"ایجاد آرامش و اطمینان روحی و تأمین سلامت جامعه، مرهون همت بلند و تلاش‌های صادقانه افرادی است که با تمام توان و تلاش بی‌وقفه، زمینه آسایش همنوعان خویش را فراهم می‌نمایند. بی‌تردید «شهید ابراهیم اجلالی » که در راه انجام وظیفه و خدمت به نظام مقدس جمهوی اسلامی در منطقه محروم کشور جان گران بهای خویش را از دست داد، از جمله این عزیزان می باشد. بر خود لازم می دانیم شهادت این این مرزبان کشور عزیزمان ایران را به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و از درگاه ایزد منّان برای آن شهید بزرگوار، آرامش و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت نماییم. روحش شاد و جاودانه باد." محبت فروغی

توسط:احمد.حسن .قهرمان از اینکه نویسندگان زحمتکش وبلاگ دوباره به صحنه آمده اند و تصمیم قاطع و راسخ گرفته اند تا وبلاگ را پررنگتر از گذشته جهت استفاده اهالی شریف حور وسایر شهروندان محترم به جریان اندازند خیلی خیلی خوشحالم.

تسلیت

توسط:قاسم معتمدی حور خانواده های محترم اجلالی وخدادوست درگذشت فرزند گرامیتان شهید ابراهیم اجلالی را به شما تسلیت عرض نموده و مارا در غم خود شریک بدانید از خداوند منان برای شما و سایر بستگان صبر جمیل خواستارم . روحش شاد و یادش گرامی . از طرف محمدحسن معتمدی حور وقاسم معتمدی حور

همکاری مجازی

 

 

 عزیزان می توانند برای وبلاگ زیر مطالب و نظر بفرستند.

http://kheradmand10.blogfa.com/

قدم اول را محکم برداریم

فعلا

عزیزان , فغلا بلاگفا درست حسابی کار نمی کند ؛ بازساری مطالب نوشته شده بسیار مشکل؛ به پست گذاشتن عکس وتصویر غیر ممکن؛ تایید نظرات ناشدنی و........ فعلا فقط میتوان متن بدون تصویر نوشت آنهم اگر ثبت وبازسازی شود.

گل چو از باد خزان، پژمرد و ريخت

گل چو از باد خزان، پژمرد و ريخت بلبل افسرده از گلشن گريخت چهره شمشاد بن پرگرد شد برگها چون روي عاشق زرد شد آری؛ بر گلستان وبلاگ حور باد خزانی آمد و زحمات نویسندگان آن را بر باد داد. مدتی است که نوشته های میلیونها ایرانی در وبلاکهای متصل به بلاگفا پاک شده و دسترسی نویسندگان به وبلاگها غیرممکن؛ وبلاگ حور نیز قطره ایی بود از این دریا. نوشته های نویسندگان وبلاگ پرپر شد. از دست ما ,جز افسو س ودریغ چیزی ساخته نیست مگر اینکه قدمها را با احتیاط و استوار برداریم این تصمیم نیز عملی نیست مگر با تبدیل وبلاگ به سایت. امیدوارم که روزی فرا برسد که در سایت مستقل حور مطلب بنویسیم به امید آن روز.

دهستان هور(حور) واقع در ویلکیج جنوبی در ۲۶ کیلومتری اردبیل ما بین استان‌های اردبیل و گیلان واقع شده و ییلاق‌های آن مشرف به دریای خزر، شالیزارها و جنگلهای گیلان، مناظر طبیعی آستارا، نمین و اردبیل می‌باشد.‌ این دهستان دارای تمدنی بیش از شش هزارساله‌ بوده‌ و از نظر باستانشناسی و میراث فرهنگی‌ در مد نظر محققین و مورخین بوده و می‌باشد. وجود مناطقی از قبیل شیر شیر ؛ قیز قلعه‌سی؛ دیو داغی و … برای کارشناسان باستانشناسی بخصوص برادران دمورگان فرانسوی و هیئت باستانشناسی انگلیسی دارای اهمیت بوده و بارها در این منطقه به کاوش، حفاری و مطالعات باستانشناختی پرداخته و آثار کشف شده و سابقه تاریخی آنها را در کتابهای باستانشناسی خود آورده‌اند. این دهستان قبل از معاهده ترکمانچای دارالمرز ایالت آستارا_ لنکران و اردبیل بوده‌ و پس از آن‌ جزو منطقه ویلکیج‌ و امروزه بزرگترین دهستان ویلکیج جنوبی است. اکثر خانوارهای اهل حور تا دوره رضاشاه پهلوی زندگی عشیره‌ای داشته و ییلاق و قشلاق می‌نمودند. بهار و تابستان را در حور ییلاق و پاییز و زمستان را در کناره‌های دریای خزر قشلاق می‌نمودند‌. امروزه این دهستان دارای ۹۰۵ خانوار با ۳۳۴۰ نفر جمعیت است. با اینکه حور یک منطقه همجوار با تالشان بوده ولی تا بحال فرهنگ، زبان و مذهب خود را بخوبی حفظ کرده است. مذهب اهالی شیعه و گویش آنها به زبان ترکی آذربایجانی می‌باشد. پوشاک بارزترین سمبول فرهنگی، مهمترین و مشخص‌ترین مظهر قومی و سریع الانتقال‌ترین نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده‌های فرهنگ‌پذیری در بین جوامع گوناگون انسانی قرار می‌گیرد، حتی عده‌ای را عقیده بر آن است که استیلای فرهنگی و سلطه‌پذیری در وهله اول از طریق انتقال پوشاک صورت می‌گیرد و حتی می‌توان با تغییر پوشاک یک جامعه، نوع معیشت و شیوه تولید آنها را نیز دچار دگرگونی نمود و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه ایجاد کرد. با اعتقاد بر اینکه پوشش زنان حور بهترین حجاب برای زنان مسلمان می باشد دراینجا نگاهی اجمالی به پوشاک دهه پنجاه و قبل ازآن در این دهستان داریم. عرقچین: عرقچین زنان دهستان حور شبیه به کلاه تالشان بود با این تفاوت که در تولید کلاه تالشها از پشم گوسفند ولی در تولید عرقچین از پارچه معمولی استفاده می‌شد. عرقچینهای زنان جوان معمولا با نوارهای رنگی بصورت زیگزاگ تزئین می‌شدند و هر دو طرف تزئینات نخ‌کشی داشت. یایلیق: روسری رنگی بزرگی است که به عنوان سرانداز استفاده می‌شود. گوشه‌ای از آن نصف صورت زنان را می‌پوشاند که این عمل به «یاشماق» نیز معروف است. کلایاغی: روسری بزرگی است که در رنگهای مختلف‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا رنگ زمینه آن سفید و در روی زمینه طرحهای بارنگهای آبی وقرمز بود معمولا کلایاغی بصورت مربع بوده و مساحت آن تقریبا ۲۲۵ سانتی متر مربع است (۱٫۵*۱٫۵) کؤینک: پیراهن بلندی است که تا روی قوزک می‌رسد و معمولاً نوع رنگین آن جهت پوشش دختران و زنان جوان و نوع تیره آن برای لباس پیرزنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه هر کؤینک تقریبا چهار متر پارچه مورد نیاز است. جلیقه: جلیقه را از مخمل ساده و رنگهای گوناگون می دوختنند و بر روی پیراهن می پوشیدند. دهنه جیب و لبه‌های چاک و جلو و پایین جلیقه یراق‌دوزی می‌شد. کت: کتهای زنانه بر دونوع بود الف):یَل ب): آرخالیق الف):یَل: به منزله کت است که از روی جلیقه می‌پوشند. یل دختران، نوعروسان و زنان جوان دهستان حور از پارچه‌های مخمل الوانی تهیه می‌شد و دورتا دور آن را با سکه‌های نقره قدیمی و یا سکه‌های پول (رایج) حاشیه‌دوزی می‌کردند. طوری که به هنگام راه رفتن زنان، صدای آهنگینی شنیده می‌شد. جلوی یل مانند جلیقه باز و سر آستین و دهنه جیب و لبه‌های چاک جلو و پایین آن یراق دوزی می‌شد. ب ): آرخالیق: زنان میانسال و پیر از کتهایی استفاده می‌کنند که اصطلاحا به آن آرخالیق می‌گویند. پارچه آن معمولی و بدون یراق و معمولاً در فصول سرد سال از آن استفاده می‌شود. تومان (تنبان): معمولاً برای هر تنبان حداقل هشت متر پارچه مصرف می‌شود. برخی از زنان به ویژه زنان جوان و نوعروسان تا چهار تنبان بر روی هم می‌پوشند. تمام پارچه‌های مورد مصرف تنبان از پارچه‌های رنگین (عمدتاً رنگ‌های شاد) انتخاب می‌شود. قسمت تحتانی آن را به اندازه پنج سانتی متر با نوارهای رنگی حاشیه دوزی می‌کنند. خِروُن:: همان کفش معمولی زنان است که پاشنه کوتاه دارد و تقریباً تمام قسمت‌های پا را می‌پوشاند. این کفش در بین زنان روستا به «خِرون باشماق» معروف است. لازم به ذکر است که قبل از خرون پاپوش زنان حور چاریق و گالوش بوده است. توُنوکه (تنکه): زنان در زیر شلوار خود، شلواری لیفه‌ای کوتاهی می‌پوشیدند که از پارچه‌های ساده‌ای مانند چیت دوخته می‌شد. این زیر شلوار را در دهستان حور تونوکه می‌نامند. جوراب: معمولا این جورابها بصورت رنگی توسط خود زنان روستایی تولید میشد. در تولید آن از پشم گوسفند استفاده می‌شد. دوُشلوُک: زنان حورجهت مراعات بهداشت وتمیز نگهداشتن البسه خود به هنگام کار از روپوشی استفاده می کردند که اصطلاحا به آن دوشلوک می گفتند . مهمترین عوامل موثر در تغییر پوشاک زنان دهستان: ۱- هزینه‌بری زیاد لباسهای سنتی. ۲- فرهنگ‌پذیری از سایر جوامع بخصوص جوامع شهری. ۳-تبلیغات غیرمستقیم تلویزیون و سینما و….. برخلاف رسانه‌های ملی کشورهایی مانند هندوستان ، آذربایجان، پاکستان و…… که فرهنگ سنتی را شدیدا پاس می‌دارند. ۴- مدارس دولتی از طریق وادار ساختن دانش آموزان دختر به استفاده از لباسهای یونیفورم. ۵- تحرک و جابجائی آسان زنان با لباسهای نوع جدید. منبع: نشریه صبح سبلان ویژه نمین

سال بلند همتی

 

 

 

به فعالیت موسسات مالی واعتباری غیرمجاز پایان داده شود

     ناریخ: شنبه 6 تیر 1394 -  شناسه حبر:2020    هفته نامه فرهنگی سیاسی آرتا                               

یحیی خردمند حور ـ حقوقدان و قاضی دادگستری استان تهران:   

 «به فعالیت موسسات مالی  و اعتباری غیرمجاز پایان داده شود    »                                 

 

    چندی است بخشی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور به میدان اظهار نظر مسئولان ارشد پولی و اعتباری در خصوص موسسات مالی غیرمجاز تبدیل شده است. موسساتی که در سالهای گذشته تعداد زیادی از آنها بدون اخذ مجوز لازم از مراجع صلاحیت دار از جمله بانک مرکزی و تنها با رانت تأسیس و شروع به فعالیت نموده و بعضا اقدام به افزایش شعب خود در شهرستانهای مختلف کشور کرده اند و بدون توجه به تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نرخ های سپرده و تسهیلات برای بانکهای دولتی با اعلام نرخ سود بالا و وسوسه انگیز به جمع آوری نقدینگی مردم پرداخته و از این راه ثروت صدهزار میلیاردی به چنگ آورده اند.

 

ادامه نوشته

از همین امروز

 

با سلام

دوستان عزیز  امیدوارم حالتان خوب باشد طاعات و عبادات شما قبول درگاه احدیت.

عارضم خدمت شما عزیزان که خیلی از دوستان نیز در این زمینه گلایه هایی از نویسندگان وبلاگ داشتند که وبلاگ راکد مانده است و این برای من هم ناراحت کننده بود.

از این رو بنده آمادگی کامل خود را مبنی بر همکاری اعلام می دارم و  از همه دوستان می خواهم از همین امروز شروع کنند.

بینندگان وبلاگ هم حتما با نظرات خودشان کمک حال ما باشند.

نظرات پیشنهادات انتقادات را ارائه دهند .

از مدیت محترم وبلاگ هم تقاضا دارم نسبت به تائید نظرات ارائه شده اقدام نمایند . 

کم کاری در وبلاگ حور تقصیر ما نبودبلکه تقصیر بلاگفا بود . این هم اطلاعیه بلاگفا

شروع دوباره

کاربران محترام و همراهان عزیز سایت مطلع هستند که در ماه اخیر به دلیل مشکلاتی که در زمان انتقال سرورهای سایت به مکان دیگری اتفاق افتاده بود امکان ارائه خدمات بصورت کامل را نداشتیم. همانطور که قبلاٌ نیز توضیح داده شد بخشی از سخت افزار سایت که آسیب دیده بود برای تعمیر به شرکتی در آمریکا ارسال شده بود که متاسفانه روند کار بسیار طولانی شده و حتی تاکنون پاسخ قطعی و کاملی در ارتباط با نتیجه کار دریافت نکردیم. تصمیم گرفتیم برای ادامه خدمات سایت از نسخه پشتیبان سالیانه استفاده کنیم. استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی قاعدتاً مشکلاتی را به همراه دارد و دسترسی کاربران به نوشته های ماههای اخیر خود با مشکل مواجه شده و حتی کاربرانی که در ماههای گذشته وبلاگ خود را ثبت کردند دسترسی به وبلاگ خود نخواهند داشت هرچند امکان ثبت مجدد آنرا خواهند داشت. اگر در روزهای آتی در روند تعمیر و بازگردانی اطلاعات پیشرفت حاصل شد مطالب ماههای گذشته به وبلاگها اضافه خواهد شد. همچنین بخشی از مطالب اخیر وبلاگها به مرور و در چند روز آتی به بخش مدیریت وبلاگها اضافه خواهد شد. از آنچه پیش آمد عمیقاً متاسفیم. میدانیم که نوشته ها و وبلاگتان برایتان اهمیت داشته و نسبت به آنچه پیش آمده ناراحت و شاید عصبانی باشید اما بدانید بلاگفا زحمت ده ساله ما بوده است و هرگز نمی خواستیم در چنین وضعیتی قرار بگیریم. مشکلات پیش آمده فراتر از تصور و به نوعی غیرمحتمل می رسید اما متاسفانه اتفاق افتاده است. تصمیم گرفتیم که با بازگشت به عقب، شروعی دوباره داشته باشیم. unl ef

تسلیت

خانواده محترم عمران حور

تسلیت خود را خدمت شما به خاطر از دست دادن آقای رضا عمران عرض مینمایم.برای ایشان از خداوند منان طلب  مغفرت و برای همه بازماندگانش صبر مسئلت می نماییم.

در ضمن عذر خواهی اینجانب را به خاطر اینکه دیر خدمت شما تسلیت عرض کردم پذیرا باشید.

روحشان شاد و یادشان گرامی

                                              از طرف خانواده عبادتی حور

مشکلات باز سازی حمام قدیمی حور نظر شورا





==================================

با سلام ازاینکه دوستان عزیز بخصوص استادان بزرگوار آقای ابراهیمی وآقای فروغی نسبت به جایگاه تاریخی وفرهنگی منطقه توجه دارند از طرف مردم و شورای اسلامی حور از همه عزیزان تشکر وقدردانی میکنیم در مورد حمام تاریخی حور نتیجه آخرین پیگیری این است که مالک باید مشخص شود چون هنوز اختلافاتی بین میراث فرهنگی واوقاف بر سر تاریخ احداث بنا و هویت مالکین وجود دارد به نظر اگر یک ارگان متولی این کار باشد سریعتر به نتیجه خواهیم رسید ما هم تمام سعی وتلاش خود را با کمک فرهنگ دوستان منطقه انجام میدهیم.

                                                                   ابراهیم قبادی -  رئیس شورای اسلامی حور

==================================


تسلیت به خانواده محترم عمران - ازطرف برادران دانا







از آبشار پرسیدم کیستی ؟ گفت اشک کوه ، گفتم از چه می نالی؟ گفت از جدایی دوست!



خانواده محترم عمران حور:

اندوه ما در غم از دست دادن ان عزیز بزرگوار در واژه ها نمیگنجد تنها 

میتوانیم از خداوند برایتان صبری عظیم و برای آن مرحوم روحی شاد

 و آرام طلب کنیم.

                                                                                   از طرف برادران دانا

اینجا استان اردبیل است

 اینجا هاکوههای ایتالیا نیست . دیدنی های فرانسه هم نیست .  طبیعت زیبای هلند هم نیست اینجا ایران است . استان اردبیل   اولی رودخانه قیزیل اوزن خلخال دومی هم حیران

تسلیت به خانواده محترم عمران - از طرف فروغی






 آغلارام آغلار کیمین

دردیم وار داغلار کیمین 

خزان اولدوق توکولدوک

ویرانا باغلارکیمین

 روزگاری که وبلاگ حور در دیارخود غریب بود  جوانی از اهالی حور ساکن در تهران آستین به بالا زد و شروع به نوشتن در وبلاگ حور نمود آن کسی جز رضا نبود . امروز که پست های وبلاگ را می خوانم ناگهان چشمم به تسلیت نامه های رفقا به خانواده معزز ومعزای آن مرحوم می افتد  .چشمانم تار می شود ودر سایه وروشن با قلمی شکسته  و با بازوی  خسته   تسلیت خویش را از دل ریش  به خانواده غمگین رضا می نویسم .
و از خداوند متعال برای متوفی طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می‌نماییم.                                                               

                                                                               فروغی